Zbavíme Vás bolesti

Asi najčastejší prejav, ktorý prinúti pacienta navštíviť zubnú ambulanciu akútne, je bolesť. Tá sprevádza zubný kaz, ochorenia zubnej drene, zápaly, či už v kostných štruktúrach, či v mäkkých tkanivách.

Bolesť  zubného kazu  sa prejavuje individuálne v rôznych štádiách hĺbky, no sú bežné prípady, keď aj napriek devastačnému kazu, ktorý zasahuje nerv zuba, pacient vôbec nepociťuje žiadnu bolesť.

Najčastejším prejavom bolesti pri zubnom kaze, je prevažne bolesť na studené, teplé, sladké, kyslé podnety, ako aj bolesť na záhryz.

Pri poškodení alebo zápale zubnej drene, dochádza k dramatickým bolestiam, ktoré dokonca nemusia reagovať na lieky proti bolesti.

Zápal zubného nervu v akútnom štádiu pacienta zobudí v noci, nenechá ho dokonca ani ležať, niekedy núti chladiť zub studenou vodou, aby sa zmiernila.
Bolesť prichádza náhle, je pichľavá, bodavá, často pulzujúco a veľmi intenzívna a vyžaruje do oka, ucha či spánkov Je vždy nástojčivá a prinúti skoro každého navštíviť ambulanciu.
Veľmi často je zub bolestivý už na dotyk a záhryz.

Ďalším typom bolesti sú typické bolesti vychádzajúce zo zápalov v kostiach a parodonte. Tieto sú väčšinou tupé, no intenzívne, pulzujúce, vyžarujúce,sprevádzajúce s pocitom tlaku a pnutia. Často je sprevádzaná zvýšenou teplotou a opuchom rôznej intenzity.

Ďalšou kategóriou sú bolesti ktoré sa prejavujú v ústnej dutine, či vyžarujú do čeľustí a tváre, no ich pôvod je v iných orgánoch.
V týchto prípadoch je veľmi zložitá diagnostika a treba ju mať na pamäti neustále.
Môže sa jednať o rôzne ochorenia nervovej sústavy( zápal trojklanného nervu, neuralgie trojklanného nervu), môžu to byť príčiny v čeľustných dutinách( Alergie, Zápaly dutín, Cysty a iné)
Osobitú skupinu bolesti tvoria bolesti jazyka a v ústach, ktorých príčina nie je známa a združujú sa pod diagnózou Stomatodýnie a Glossodýnie. Väčšinou sa vyskytujú u žien po 50tom roku života a môžu viešť k zbytočnej strate chrupu, kde sa bolesť prejavuje, hoc na zdravých zuboch.
Ochorenia slinných žliaz, Ochorenia krčnej chrbtice, ochorenia vonkajšieho zvukovodu, stredného ucha a mnoho iných stavov, poranenia v oblasti tváre a mnoho iných chorobných stavov

Diagnostika je niekedy veľmi náročná a je nutné precízne vyšetrenie lekárom a ďalšími vyšetreniami, ako sú intraorálny RTG, Ortopantogram, 3D RTG a iné

Len čo stanovíme diagnózu a príčinu vzniku, pokiaľ je tá lokalizovaná v zube, zubnom nerve, paodonte, čeľustiach, okostici, ihneď intervenujeme a pacientovi uskutočníme zákrok na odstránenie a uvoľnenie bolesti. Niekedy s podporou liekov ako sú antibiotiká a protizápalové lieky.

Pokiaľ je zdroj bolesti v inom orgáne, ako v dutine ústnej, pacienta odosielame na špecializované pracovisko.